fredag 30 december 2011

Ong namo guru dev namoooooooo - Revision inför 2012

Men satan i gatan - redan dags för årets förhör. Dags att uppdatera och stämma av förra årets nyårslöften (för den som glömt kan man lätt kolla här att jag inte försöker komma undan något)

Förra året såg jag strängt på mig själv för att jag börjat slarva med maten igen och jag kan konstatera att det inte har hänt ett jävla skit på den fronten. Jag äter väl hyggligt bra råvaror men aningen för stora portioner (förmodar jag) eftersom jag inte gått ned ett endaste gram. Fast till tröst kan sägas att jag inte gått upp ett endaste gram heller. Men tre kilo ska bort för matchvikt. Jag tror faktiskt att jag måste formulera om hela löftet när jag tänker efter. Nästa år ska jag äta ännu godare och lyxigare men i mindre mängd generellt. I en enkel sammanfattning skulle det kunna betyda mer oxfilé, räkor och champagne. Eller omformulerat att om jag äter en ostmacka mindre till vardagens kvällsfika innebär det ju rent krasst att pengarna räcker till mer oxfilé? Smart ekvation. Nya tag alltså och det borde inte vara så svårt att uppfylla ett löfte som innehåller mer champagne!? Jag ser också att jag i ett svagt ögonblick i slutet av blogginlägget lovade att äta bättre på morgonen och det kan jag nog säga att jag hållit. Jag äter iallafall något varje morgon, ett ägg, en macka, lite te, en kopp choklad och om man betänker att det är från 0% till något är det en klar förbättring.

Fasaden håller sig på nån slags godkänd medelnivå. Jag går åtminstone till frissan var 12:e vecka. Godkänt men det är fortfarande alldeles för lite åtgång på mascaran. Frågan är dock om det blir bättre än så här? Är jag verkligen tillräckligt motiverad? Jag tror helt enkelt jag helt enkelt struntar i att ge det här löftet i år utan istället kollar och ser om jag sunkar tillbaka eller håller nivån.

Förra året gav jag ett lightlöfte på motionen. Här känner jag mig helt i fas, det var trots allt ett ganska lätt löfte att uppfylla, Jag gör yoga, promenerar och framförallt har jag under hösten verkligen kommit igång med ridningen igen. Jag rider en häst nästa varenda dag jag är ledig med några få undantag. Det känns verkligen bra! Det ska bara hållas i under 2012 kanske möjligen med något mer yogapass då 47 år i samma leder sätter sina spår. Mer yoga under 2012 MINST ett pass i veckan. Jag menar hur svårt kan det va? Jag har ju inte tänkt vinna SM i fitness.

Meditera mera löftet skärpte jag upp rejält förra året och efter en sporadisk meditationsinledning av 2011 har jag gjort en riktig uppryckning det senaste halvåret. Jag går upp en halvtimme tidigare VARJE vardag för att meditera mellan 15 minuter och en halvtimme. och jag är även uppe tidigt många helgdagar för att meditera innan frukost. Ibland missar jag någon dag p.g.a. tidig avfärd tlll jobbet men å andra sidan mediterar jag ibland två gånger om dagen. Underbart löfte! Jag klarade det!. Men det får inte släppas i tron att det ska ordna sig ändå.
- Ong namo guru dev namoooooooo! Jag ska bli buddha! Tja kanske inte under 2012 fullt ut, men så småningom om man säger så....sat nam, sat nam, Ong namo guru dev namoooooooo. Jag lovar att hålla i den goda vanan.

Rensa i sörjan 2011, Kokospelle ....... hå hå ja ja ......

........

.........


*Blundar och håller för öronen* ........ Det här löftet går verkligen INTE bra. UNDERKÄNT! Nog om detta. Nytt löfte 2012! Nästa!

Nu blir det roligt igen för jag sprang inte benen av mig 2011 och inte heller grävde jag som en besatt mullvad. Jag har istället målat en och annan tavla. Den här till exempel i akvarell och krita:


Jag har gått på Hälsomålning i Löa, Akvarellkurs i Mårtensbo och så har min syster och jag pysselkvällar varje onsdag. Här nedan ett tennarmband under tillväxt:
Jag har definitivt blivit mer kreativ under 2011 och DET tänker jag fortsätta med. Fortsättning följer alltså år 2012! Därav ny design på bloggen!

Gott slut!

3 kommentarer:

Ann-Marie sa...

Första gången jag läser din blogg & jag gillar den! mycket bra skrivet, ska försöka fortsätta läsa den:)

Anonym sa...

Vilken fin målning du gjort!
Hoppas vi träffas på Mårtensbo nästa år. Gott Nytt År!

Karin Kolm

Anonym sa...

Egentligen tror jag att du skulle skriva en bok Erika! Du är så klok. OCH rolig i lagom avvägd blandning! Ha ett gott nytt år och stora kramar från Sikfors!

Anna Hälinen